Při řešení problémů se zpravidla nabízí možnost inspirovat se postupy jiných lidí, kteří byli nebo jsou v podobné situaci nebo před podobným problémem. Takový přístup je obecně žádoucí, v prostředí školy však může být chápán jako podvádění. Tento text vysvětluje konkrétní pravidla, která aplikuji v prostředí školy. Další postřehy a připomínky jsou velmi vítány, například ve wiki.
Inspirovat se při řešení problémů postupy jiných lidí je přirozené. Bylo by absurdní, kdyby architekt s každým novým projektem znovu objevoval postupy výpočtu zatížení konstrukce, kdyby matematik s každým novým důkazem znovu definoval pravidla výrokové logiky, kdyby programátor s každým novým programem znovu implementoval základní datové typy. Pokud jde o to vyřešit problém správně a efektivně, inspirace podobnými správnými a efektivními postupy je žádoucí.
V prostředí školy však nejde pouze o to vyřešit problém správně a efektivně. Jde také o to ukázat na řešení problému své znalosti a schopnosti. Správné a efektivní řešení problému se nakonec očekává tak trochu mimochodem - zejména pokud jde o problém, který byl vytvořen pro účely výuky a mimo prostředí školy se řeší rutinně. Inspirace postupy jiných lidí přitom může být hodnocení znalostí a schopností na závadu, protože nemusí být jasné, čí znalosti a schopnosti se vlastně hodnotí.
Prostředí školy tak vlastně klade svým způsobem protichůdné požadavky - na jedné straně musí pěstovat žádoucí schopnost inspirovat se jinde, na druhé straně musí vyžadovat samostatnost. Východisko je samozřejmě v nalezení vhodné rovnováhy.
Pravidla v prostředí školy jsou v zásadě jednoduchá. Každý předmět předpokládá nějaké existující znalosti a schopnosti, na nich pak rozvíjí znalosti a schopnosti nové. Hodnocení konkrétního předmětu se soustředí právě na nové věci, při řešení konkrétních problémů se proto právě u nových věcí vyžaduje samostatnost.
Pokud například řešení zadaného problému ve výuce informatiky vyžaduje implementaci dynamického seznamu, pak na předmětu zaměřeném na základy programování není vhodné převzít implementaci seznamu odjinud, protože nejspíš právě schopnost správně implementovat základní datové struktury se má ověřit. Oproti tomu na předmětu zaměřeném na pokročilé algoritmy počítačové grafiky je převzetí implementace seznamu odjinud přirozené, protože schopnost správně implementovat základní datové struktury se neověřuje.
Bohužel není vždy snadné najít shodu v tom, co je v konkrétním předmětu nová věc. Je proto nutné předcházet nejistotě a v práci vždy velmi důsledně označovat ty části, které se inspirovaly jinde. Samotná inspirace odjinud může být podle okolností v pořádku. Inspirace odjinud maskovaná jako samostatná práce není v pořádku nikdy.
Dvě konkrétní pravidla v tomto kontextu jsou:
Dodržování pravidel se samozřejmě v některých situacích kontroluje lépe a v jiných hůře. Kontrolování však hlavně nikoho příliš nebaví, možná proto stojí za to upozornit na důsledky, které jejich porušování má: