| Obsah | Dal¹í | Pøedchozí |
Správa u¾ivatelù je souèástí sí»ového serveru. Slou¾í k øízení práce u¾ivatelù s vyhledávacím serverem. Umo¾òuje i men¹í pøenos informací z klienta do serveru.
Sí»ový server má k dispozici informace o u¾ivatelích, kteøí mohou pracovat s na¹ím serverem. Takto udr¾ovanými informacemi jsou u¾ivatelské jméno, heslo a pøístupová práva. Postup pro vytváøení a udr¾ování tìchto informací pro správce systému je pøilo¾en v Pøíruèce administrátora. Na jejich základì je, pøi pøihla¹ování u¾ivatele do serveru, u¾ivatel buï vpu¹tìn do systému, nebo je mu pøístup zakázán. Existují dvì kategorie pøipojení host a administrátor.
K serveru se mohou pøipojovat i u¾ivatelé, kteøí nejsou zavedeni v databázi u¾ivatelù. Tito takzvaní hosté (guest) jsou samozøejmì omezeni v práci se serverem. Nemohou mìnit databázi, ani jinak podstatnì zasahovat do systému. Jejich èinnost je omezena na pokládání dotazù a zji¹»ování nìkterých statistických informací o databázi.
U¾ivatelé, kteøí mají právo podstatnì zasahovat do systému, se nazývají administrátoøi. Ti mohou zakládat nové databáze, pøidávat a mazat dokumenty atp. Administrátorù mù¾e být pøipojeno jakékoli mno¾ství. Jejich poèet je limitován pouze maximálním poètem u¾ivatelù.
Ná¹ systém má mo¾nost pøipojení více u¾ivatelù v jednom èase. To ov¹em neznamená, ¾e by ka¾dý u¾ivatel mohl být pøipojen pouze jednou. Ka¾dý u¾ivatel se mù¾e pøipojit vícekrát. Ka¾dému takovému pøipojení a následné práci se systémem øíkáme sezení. V rámci takového sezení je pro u¾ivatele vytvoøeno urèité pracovní prostøedí, které ulehèuje práci u¾ivateli a zároveò sni¾uje potøeby na pøenos informace od klienta k serveru.
Pro pøípad neoèekávaných událostí má administrátor mo¾nost pracovat s databází u¾ivatelských sezení. Smí si nechat vypsat v¹echna sezení a hlavnì má právo odpojit jakéhokoli u¾ivatele. Proto¾e u¾ivatelských sezení na jednom bì¾ícím serveru je pouze omezený poèet, toto omezení jsme zavedli hlavnì kvùli omezení pamì»ové nároènosti systému, mù¾e nastat situace, kdy se nemù¾e pøipojit dal¹í u¾ivatel. V takovém pøípadì je administrátorovi umo¾nìno odpojit nìkterého u¾ivatele.
Pøi pokládání pøíkazu je v¾dy mno¾ství parametrù, které tento pøíkaz specifikují. Napøíklad v jakém jazyce je polo¾en dotaz, ve které databázi se má akce provést atd. Takové pøídavné informace, které se mohou èasto opakovat v øadì pøíkazù, jsou ulo¾eny v prostøedí sezení. Tyto informace jsou pak v¾dy pøidány k pøíkazu polo¾eném u¾ivatelem, pokud pøíslu¹ný parametr nespecifikoval sám, a poslány k dal¹ímu zpracování. V¹echny tyto parametry jsou ponechány na starost u¾ivateli, který je smí modifikovat.
Proto¾e se na jeden vyhledávací server mù¾e pøipojit nìkolik sí»ových serverù, nemusí být zaji¹tìna konzistence parametrù sí»ového serveru vzhledem ke stavu vyhledávacího serveru. Mù¾e k tomu docházet zejména v pøípadì, kdy¾ nìjaký jiný sí»ový server zavøe databázi nastavenou jako pracovní. Je na u¾ivateli, aby si udr¾oval konzistenci parametrù svého prostøedí.
Jedním z parametrù prostøedí je pracovní databáze. Pracovní databáze je jméno databáze, kterou si vybral u¾ivatel, jako aktuální. To znamená, ¾e v¹echny pøíkazy, kde není specifikována databáze, jsou provádìny v této databázi.
Dal¹ími parametry je pracovní jazyk a pracovní kódování. Pracovní jazyk urèuje jazyk, ve kterém jsou implicitnì pokládány dotazy. Pracovní kódování udává v jakém kódování jsou posílány dotazy do serveru.
Velikost výstupu dotazu dovoluje u¾ivateli stanovit po jak velkých èástech se má klientovi posílat výsledek dotazu. Napøíklad, je-li stanovena velikost výstupu na deset, je pøi vracení výsledku dotazu posláno maximálnì deset informací o dokumentech vyhovujících dotazu.
Práce s kontrolou pøístupu u¾ivatele do serveru není pøíli¹ implementována, systém je na ni pouze pøipraven. Proto maximální prodleva mezi dvìma pøíkazy (timeout) lze pouze nastavovat.
Aby nebyl pøi ka¾dém dotazu u¾ivatel zahlcen velikostí odpovìdi, vytvoøili jsme v sí»ovém serveru správu odpovìdí na dotazy. Po ka¾dém dotazu se odpovìï ulo¾í do historie dotazù a to vèetnì prázdných. Odtud je potom po èástech, urèených parametrem velikost výstupu dotazu, na po¾ádání posílán klientovi. Pøi polo¾ení dotazu je klientovi vrácena pouze první èást odpovìdi. O zbytek si musí klient po¾ádat sám. Je mu takté¾ umo¾nìno vy¾ádat si jakoukoli èást kterékoli odpovìdi na pøede¹lý dotaz.
Prostøedí sezení se vytváøí na základì pøedem nastaveného, takzvaného, systémového prostøedí. Toto systémové prostøedí má shodné parametry jako prostøedí sezení, ov¹em právo pro pøístup k systémovému prostøedí má pouze administrátor. Pøi zmìnì systémového prostøedí nedochází automaticky k pøenastavení parametrù u prostøedí sezení, proto¾e by to mohlo podstatnì naru¹it práci u¾ivatelù.
Systémové prostøedí má navíc je¹tì informace o systémem podporovaných formátech dokumentu a jazycích, ve kterých jsou dokumenty napsány. K tìmto informacím, narozdíl od pøedchozích parametrù, má pøístup i bì¾ný u¾ivatel nejen administrátor.
| 1999-03-04 | Pavel Krtièka |