[OSy] Vysledky ankety

Petr Tuma petr.tuma at dsrg.mff.cuni.cz
Fri Jan 11 11:43:43 CET 2008


Dobry den,

pro ty z vas, ktere zajimaji vysledky ankety z posledni prednasky, 
zasilam strucne shrnuti nejzajimavejsich vysledku, spolu s drobnymi 
uvahami o nekterych z nich:

Probirana latka

* vetsina lidi se shodla na primerene detailnim obsahu, jedina castejsi 
pripominka k obsahu, na ktere se shodli celkem tri lide, poukazovala na 
prilis mnoho detailu o hardware

* zhruba polovina lidi by privitala vysvetleni assembleru v rozsahu 
potrebnem k semestralkam, pripadne take hlubsi predvedeni msimu a hlubsi 
predvedeni ci rozebrani kalista

  - jakkoliv bych rad, aby vsichni meli prehled o assembleru, domnivam 
se, ze neni vhodne pridavat prilis mnoho dalsi latky - protoze se 
domnivam, ze potreba assembleru je zcasti zpusobena ladicimi nastroji, 
ktere trasuji na urovni instrukci, radeji bych tento problem vyresil 
upravou ladicich nastroju

  - zminka kodu z kalista na prednaskach neni problem, uz letos castecne 
byla pri povidani o prepinani kontextu, budu se snazit o rozsireni

* zhruba petina lidi poukazovala na tydenni az ctrnactidenni zpozdeni 
nekterych temat na prednaskach vzhledem k jejich potrebe pri praci na 
semestralkach, hlavne u synchronizace a trochu u spravy pameti

  - urcity manevrovaci prostor na prednaskach jeste poskytuje vypusteni 
historickeho prehledu, popremyslim o tom - je take otazka, zda je lepsi 
mit nejprve prednasky, kde se o vsem mluvi nasucho, a pak teprve praci 
na semestralkach - z me zkusenosti problemy zminovane na prednaskach 
lide mnohem lepe chapou, pokud si je umi vztahnout k tomu, co zrovna resi

  - zaujalo me, ze lide vnimali letos zpozdeni prednasek uplne stejne 
jako loni, pritom loni postupovaly prednasky vpred polovicnim tempem

Vypracovani semestralek

* vubec nejvetsim problemem, ktery uvadela zhruba polovina lidi, bylo 
ladeni kodu, pro zhruba petinu lidi zejmena kvuli ladicim nastrojum, ale 
pro mirne vetsi pocet lidi zejmena kvuli chybejicim zkusenostem s 
ladenim obecne

  - chystane celkove upravy studia by mely tento problem castecne 
napravit - mezi hlavni patri vice prostoru pro informatiku v bakalarskem 
studiu, ucelenejsi vyuka programovani, nove predmety o tematech jako 
jsou ladici nastroje ci programatorske techniky

  - samozrejme mam na seznamu ukolu zlepseni ladicich nastroju

  - jedna z osvedcenych technik, jak zkratit cas potrebny k ladeni, je 
prubezne testovani - premyslim, zda by se nedaly testy k semestralkam 
upravit tak, aby bylo mozne je s vyhodou pouzit postupne jiz pri psani kodu

* pozoruhodne teprve druhy problem v poradi podle poctu vyskytu byl 
nedostatek casu, na ktery si stezovala zhruba tretina lidi

  - myslim, ze tento vysledek castecne odrazi presvedceni, ze pokud by 
se nestravilo tolik casu hledanim chyb, samotne psani kodu by nemuselo 
byt az tak casove narocne - tedy pomoci by mohlo i odstraneni problemu 
pri ladeni popsane vyse

  - jak jsem jiz uvadel drive, jakekoliv namety na zjednoduseni 
zakladnich semestralek pri zachovani hrubeho rozsahu temat (alespon 
trochu procesu a pameti v kernel space i user space) privitam (nekolik 
navrhu se jiz seslo, za ne dekuji) - v rozsirenych semestralkach bych 
chtel zachovat zejmena pozadavek na vystup v podobe textove zpravy s 
vysledky netrivialni velikosti (to, ze skola neuci studenty prezentovat 
sve vysledky, je nam velmi casto vytykano)

* na stejne urovni jako nedostatek casu byly problemy s tymovou praci

  - problemy s tymovou praci se objevovaly nejcasteji v situacich, kdy 
spolu jednotlivi clenove tymu nekomunikovali - naopak jako 
nejdulezitejsi faktor pro uspesne dokonceni semestralek figurovala v 
odpovedich intenzivni komunikace a spoluprace v ramci tymu (obcas i obecne)

* a konecne treti problem na stejne urovni bylo proniknuti do tematu, ve 
smyslu samotneho zapoceti praci, kdyz uz se zacne tak to celkem jde

  - premyslim o tom, jak tomuhle pomoci nejakym demonstracnim cvicenim

* obtiznost zakladnich zadani je vnimana jako v podstate stejna, vetsina 
lidi take povazuje druhe rozsirene zadani za jednodussi nez prvni 
rozsirene zadani - vysledky jsou ale zkresleny tim, ze byli pritomni 
pouze dva lide se tretim rozsirenym zadanim

  - zajimava byla korelace mezi nazorem na obtiznost zadani a 
vypracovavanym rozsirenym zadanim - vypracovani konkretniho rozsireneho 
zadani temer nema vliv na nazor na jeho obtiznost, ale vyrazne ovlivnuje 
nazor na obtiznost odpovidajiciho zakladniho zadani - jako kdyby teprve 
vypracovani rozsireneho zadani pomohlo odhalit vsechna zakouti zakladniho

* jako dalsi faktory vedouci k uspesnemu dokonceni semestralek se 
objevily v podstate vsechny zname metodiky programovani - regresni 
testovani, prace v parech, revize kodu, urceni vedouciho tymu a dalsi

Obecne

* objevila se rada navrhu na konzultacni cviceni behem semestru

  - konzultace byly nabizeny stale, ale prekvapive je vyuzil jen maly 
pocet skupin - mozna kdyby byly opravdu vypsany formou oficialniho 
cviceni, ucast by byla lepsi

Dalsi pripominky kvuli delce mailu jiz vynechavam, nebojte se vsak, ze 
by se ztratily. Jeste jednou diky za vase odpovedi !

Petr Tuma




More information about the NSWI004 mailing list