[OSy] Instalace prostredi pro OSy

Martin Decky decky at dsrg.mff.cuni.cz
Wed Oct 15 12:04:56 CEST 2008

Hezky den,

> Proto by me zajimalo, jak si
> zkompilovat vlastni msim, ktery by se spoustel po zavolani "msim",
> popripade bylo by mozne nainstalovat do labu aktualni verzi MSIM 1.3.4
> (ktera mimochodem neni na webu dsrg...OSY, ale jen na webu autora
> http://dsrg.mff.cuni.cz/~holub/sw/msim/)?

Jak jsem uvadel na predchozich dvou cvicenich, MSIM 1.3.4 je zatim jen
prechodova verze a nyni pracujeme na verzi 1.3.5, ktera by mela
obsahovat lepsi podporu ladeni a dalsi upravy. Jakmile bude k dispozici
(do konce tohoto tydne), pozadame o jeji nainstalovani do u-labu.
Z tohoto duvodu je na webu OSu ke stazeni jeste starsi stabilni verze 1.3.3.

Nicmene k Vasemu dotazu, jak si MSIM nainstalovat v u-labu lokalne.
Nasledujici postup jsem odzkousel na stroji u-pl24.ms.mff.cuni.cz, takze
s mirnymi modifikacemi by mel fungovat i vsude jinde:

1. Stahnete si MSIM 1.3.4:

    wget http://dsrg.mff.cuni.cz/~holub/sw/msim/msim-1.3.4.tar.gz

2. Rozbalte archiv:

    tar -xvzpf msim-1.3.4.tar.gz

3. V souboru msim-1.3.4/Makefile.in zmente radku

    $(INSTALL) -m 755 -o root src/msim $(PREFIX)/bin/msim

    na

    $(INSTALL) -m 755 src/msim $(PREFIX)/bin/msim

    (Protoze nebudete MSIM instalovat jako root, tak nelze menit
    vlastnika souboru.)

4. Nakonfigurujte MSIM, aby se nainstaloval do podadresare usr Vaseho
    domovskeho adresare:

    cd msim-1.3.4
    ./configure --prefix=$HOME/usr

5. Prelozte a nainstalujte:

    make
    make install

Nyni mate binarku dostupnou v ~/usr/bin/msim. Myslim, ze podobny postup
by pro studenta matfyzu nemel predstavovat nejake prekvapeni.

> Druhy dotaz, pokud se nekdo z vas rozhodl rozchodit prostredi pod
> Windowsy, tj. Mingw a MSYS, byl by tak hodny a sepsal navod krok za
> krokem pro vsechny, jak na to? Vcera jsem zkousel postup na webu
> http://www.mingw.org/wiki/msys , podarilo se mi nainstalovat prostredi
> a cross-compiler, Kalisto se zkompilovalo, ale MSIM mi nejde
> zkompilovat a jiz zkompilovana verze se odmita spustit s tim, ze neni
> executable (chmod nepomaha).

Aktualni verze MSIMu se zatim v MinGW prelozit neda (bez netrivialnich
uprav), verze 1.3.5 uz bude Windows podporovat. Pro prelozeni verze
1.3.4 pod Windows potrebujete cely Cygwin. MinGW na rozdil od Cygwinu
neni unixova vrstva pro Windows, ale GCC toolchain prekladajici nativne
pro Win32 prostredi. Vzhledem k tomu, ze MIPS 1.3.4 stale pouziva
nektere POSIXove funkce (napr. mmap()), tak se bez uprav pod Win32
prelozit neda.

Jen nechapu, jak jste mohl zkouset spoustet zkompilovanou verzi, kdyz
sam pisete, ze Vam to prelozit nepodarilo ..

> Pokud mate nejake nejake podobne postrehy ci dotazy z instalace
> prostredi, napis prosim o nich do konference. Myslim, ze by bylo dobre
> vyresil instalaci co mozna nejdrive a zacit efektivne programovat
> semestralku.

Nez bude Windows port k dispozici, doporucuji nainstalovat si Linux do
virtualniho stroje a zacit pracovat v nem.

Na webu VMWare si muzete napriklad zdarma stahnout VMWare Player:

http://www.vmware.com/download/player/

Na webu Microsoftu si take zdarma muzete stahnout Virtual PC 2007.

Konecne na webu http://chrysaor.info/ si muzete stahnout predinstalovane
obrazy virtualnich stroju s Debianem nebo Ubuntu, ktere muzete okamzite
pouzit. Po kratkem hledani na webu jiste brzo najdete hotove obrazy
virtualnich stroju jinych linuxovych distribuci.