[OSy] Prezentace

Martin Decky decky at dsrg.mff.cuni.cz
Sun Jan 3 14:24:30 CET 2010

Hezky den,

> chci se zeptat, kdy bude mit ktery team prezentaci a kolik na to bude casu. Na netu se pise pristi utery a
> streda... znamena to, ze na to bude cas misto cviceni?

Chtel jsem o prezentacich napsat email v pondeli, ale kdyz uz jste tema
nakousnul, tak posilam podrobnejsi informace:

Prezentace budou probihat na cviceni

12. 1. 2010 v 17:20 (S6)
13. 1. 2010 v 17:20 (S6)

Vzhledem k tomu, ze aktualne na semestralkach pracuje 9 skupin, tak
kazda skupina bude mit k dispozici zhruba 15 minut. Prihlasit se muzete
na kterekoliv z obou cviceni (staci napsat na muj email). Doufejme, ze
samovolne dojde k priblizne rovnomernemu rozdeleni skupin na obe cviceni
-- pokud ne, budeme muset najit nejaky kompromis. Pokud to bude jen
trochu mozne, bylo by fajn, kdybyste se prisli podivat take na
prezentace druheho cviceni, muzete tak poskytnout prezentujicim
potrebnou zpetnou vazbu a sami sobe inspiraci.

Pripominam, ze prezentace je nutnou podminkou udeleni zapuctu (je
povinna i pro resitele vyberovych zadani!) a jeji kvalita se v male, ale
presto nezanedbatelne mire odrazi take v celkovem hodnoceni. Pokud
budete prezentovat v anglictine a/nebo Vase prezentace bude velmi
nadprumerna, obrzite bonusove body, u velmi nepovedenych prezentaci
hrozi naopak ztrata bodu.

Vzhledem k pomerne prisnemu casovemu omezeni byste se meli v prezentaci
zamerit na to zcela nejdulezitejsi. Krome vyberovych semestralek muzete
napriklad s klidem uplne vynechat rozebirani zadani, protoze to je vsem
zname a jasne.

Ucelem prezentaci je strucne pohovorit o tom, jakym zpusobem jste
implementovali netrivialni casti zadani, jaka zasadni rozhodnuti jste
ucinili, co Vam cinilo nejvetsi potize, jak zhruba planujete
implementovat rozsirene zadani atd. Podobne u vyberovych zadani, ktera
maji obvykle termin odevzdani az v letnim semestru, nejde o to
prezentovat vysledne reseni, ale planovany postup (resp. konkretni
speficikaci zadani, pokud jsme se tak domluvili).

Pro urychleni stridani recniku muzete poslat slajdy (idealne ve formatu
PDF) predem, staci behem dne pred prezentaci. Moznost prezentovat z
vlastniho notebooku je samozrejme take mozna.

Asi kazdy uz zazil radu prednasek a prezentaci, takze sami intuitivne
tusite, jaky je rozdil mezi nudnou a zajimavou, pripadne odflaknutou a
pripravenou prezentaci. Zkuste tato vlastni kriteria aplikovat behem sve
pripravy a velmi pravdepodobne nemuzete slapnout vedle. Veci, na ktere
byste nemeli zapomenout:

* Dobre pripravene a prehledne slajdy. Vzhledem k casu bude stacit 7 -
   8 slajdu (dle obvykleho pravidla, ze jeden slajd by mel stacit zhruba
   na 2 minuty povidani). Slajdy by mely slouzit jako osnova prezentace
   a jsou idealni pro ruzne obrazky, schemata, animace, tabulky a
   pripadne doplneni technickych detailu, ktere nechcete z casovych
   duvodu rozvadet ustne. Jednotlive bulletky by mely byt strucne a
   nemely by prechazet do husteho souvisleho textu, ktery nuti
   posluchace k soustredemu cteni a tim ke ztrate kontaktu s recnikem.

* Srozumitelny a kultivovany ustni projev. Je jedno, zda si zvolite
   jednoho "prezentera" nebo se budete u prezentace stridat, ale je
   dulezite si prezentaci predem vyzkouset (casovani, uroven detailu,
   tempo jazyka atd.) a nedelat ji z ciste vody. Vhodne je vyvarovat se
   nudnemu cteni toho, co je napsano na slajdech (vetsina lidi z audience
   pravdepodobne cist umi), ale plynule hovorit o bodech osnovy, ktera je
   na slajdech zachycena.

* Prehledne usporadani toho, co chcete rici, dobra priprava. Vzhledem
   k omezenemu casu je treba velmi dobre vazit, jake informace mohou byt
   pro publikum zajimave, do jake urovne detailu je nutne zajit a co lze
   naopak rovnou vynechat (skutecne neni nutne promlouvat sahodlouhe
   uvody o podstate memory managementu, protoze lze predpokladat, ze to
   vsichni v publiku davno vedi).

> Bude prostor na kratkou ukazku beziciho OSu?

Pochopitelne ano, demo kazdou prezentaci prijemne ozivi. Dejte si ale
pozor na znamy generalsky efekt a take pamatujte, ze demo by melo byt
poutave -- dvouminutove sledovani sexy blikajiciho kurzoru pri bootovani
Vaseho kernelu nikoho neoslni a sebere Vam cas, ktery muzete pouzit
ucelneji (samozrejme i tohle se da zachranit tim, ze budete v prubehu
bootovani o necem zajimavem povidat, ale potom to chce mit opravdu dobre
pripravene a nacasovane).

M.D.