[OSy] fyzicka pamet

Martin Decky decky at d3s.mff.cuni.cz
Mon Nov 28 00:25:31 CET 2011

Hezky vecer,

> Mám dotaz ohledně fyzické paměti, kterou musí umět náš systém
> rozpoznat. Existuje na to nějaký horní limit? Respektive můžeme si
> jej stanovit? Mohu například říci něco jako "náš systém pracuje s
> fyzickou pamětí o velikosti maximálně 1GB a zbytek ignoruje (i pokud
> by tam náhodou byla)"?

Odpoved na tuto otazku lze hledat na mnoha rovinach a nevim presne, na
kterou rovinu se zrovna ptate.

Muzeme se bavit o teoretickem hornim limitu fyzicke pameti, ktery je v
32bitove variante MIPS III ISA pochopitelne 4 GB.

Muzeme se bavit o praktickych moznostech simulatoru MSIM. Nejsem si
jisty, jestli v nem nekdo nekdy skutecne zkusil nakonfigurovat 4 GB
fyzicke pameti a zda vse fungovalo spravne. Muze se Vam stat, ze mate
pro spousteni MSIMu k dispozici jenom 32bitovy stroj, takze v MSIMu ani
nemuzete nakonfigurovat vice nez nejake 2 nebo 3 GB "fyzicke" pameti.

Muzeme se bavit o komplikacich, ktere plynou pro implementaci kernelu z
toho, ze k vice nez 512 MB fyzicke pameti nelze na MIPSu pristupvat pres
identicke mapovani v KSEG0/KSEG1, ale musi se nutne pouzit TLB.

A nebo se muzeme bavit o filozoficke rovine problemu. O tom, co jsou
prirozena a co jsou neprirozena omezeni a v jakem kontextu vec posuzovat.

Kdyz svou volbu horniho limitu jasne zdokumentujete a pripojite i
dostatecne podrobnou analyzu, proc jste se k takovemu hornimu limitu
rozhodli, budete spravedlive ohodnoceni ve srovnani s ostatnimi
skupinami. Skutecne nedovedu napsat nejake strucne pravidlo, protoze
zadne takove pravidlo nemame -- nesnazime se Vasi praci hodnotit
strojove, ale lidskym mozkem, a verime, ze Vy pri implementaci vyuzivate
stejne prostredky.

Dovedu si predstavit kernel, ktery sice dovede vyuzit cele 4 GB fyzicke
pameti, ale dela to tak spatnym zpusobem, ze v celkovem hodnoceni
dopadne hure nez elegantne naprogramovany kernel, ktery dovoluje vyuzit
celou fyzickou pamet jen pro uzivatelske procesy, ale vlastni kernelovy
heap a vsechny datove struktury muze alokovat vyhradne z prvnich 512 MB
kvuli identickemu mapovani.

Just use common sense! :-)