[OSy] Prubeh studie o ladeni

martinec martinec at d3s.mff.cuni.cz
Sat Feb 25 20:40:23 CET 2012

Hezky den,

shrnuju, co je noveho a co se bude dit dal ohledne studie ladeni.

Prosel jsem vsechny zaznamy, u kterych bylo zadano o review a poslal
komentare. Vsiml jsem si, ze nekteri ucastnici pridavaji do duvodu k
review cislo revize a komentar spis jako dodatecnou informaci nez jako
duvod k review. Pridal jsem tedy do weboveho rozhrani jeste kolonky pro
identifikator revize a pro komentar, kam muzete vpisovat tyto udaje.
Cislo revize vyrazne usnadnuje posouzeni v pripade nejasnosti a komentar
casto popisuje daleko presneji, co se delo. Tyto dva udaje jsou vsak
nepovinne, takze jejich vyplneni nechavam na vasi rozvaze.

V pristich nekolika tydnech bych mel mit cas na to, abych rozsiril
vystupni statistickou cast weboveho rozhrani. Rad bych tedy ze studie
ziskal souhrne vysledky pro tento semestr. Budu se snazit vyhledat ve
vysledcich zajimavosti a poukazu na ne.

Myslim, ze kdyz uz budeme mit tyto semestralni vysledky v ruce, tak by
studii velmi prospela review a diskuze s sirsi odbornou verejnosti.
Takze bych rad do zacatku pristich osu stihnul prezentovat a diskutovat
metodiku a prvni vysledky z teto studie nejspis na nejake konferenci.

Jeste nekolik konkretnejsich veci:

Vsiml jsem si, ze se nad me ocekavani casto vyskytuji zaznamy "root
cause not known". Casto se jedna o jednu a tu samou chybu, ktera je v
prubehu treba mesice nekolikrat neuspesne ladena. Do budoucna by asi
bylo zajimave, kdyby bylo v tom rozhrani mozne tyto zaznamy o stejne
chybe propojit. Pak by se dalo o te chybe rici, kolik casu zabrala
celkove; nebo by se dali delat odhady typu, jak tezce/netezce se vymsti
ignorovat chybne chovani kernelu.

Stavalo se i, ze kdyz tym dlouho ladi nejakou chybu a nevi si rady, tak
proste prepise odznova cely problematicky kod. To by take mohlo byt
zajimave evidovat.

Dale me docela prekvapilo, jak casto se objevuji positive feelings. Ptal
jsem se par ucastniku, z jakych duvodu meli pozitivni pocity. Docela
casto se zminovali, ze byli radi, ze prave odladili chybu. Podle me je
pri popisovani pocitu pri ladeni studie z vedeckeho hlediska na dosti
tenkem lede a proto jsem na cviceni zpresnoval, ze ty pocity jsou spise
ze zacatku ladeni nez z konce ladeni. (Myslim si totiz, ze by mohlo byt
zajimave hledat korelaci mezi uspesnosti a napriklad tim, ze 1/2 zaznamu
ma very unpleasant feelings pri detekci chyby.) Tedy positive feelings z
prave uspesneho odladeni bugu se studie nesnazi sledovat. Jako priklad
positive feelings, ktere studie sleduje je treba, ze uz jste podobny
problem odladili, takze hned pri setkani se s chybnym chovanim vite co a
jak, aby se to rychle vyresilo.

Abych mohl z tech pocitu vyslovit zaver, tak by se mi hodilo vedet,
ktere pocity nejsou zaznamenane v duchu studie. Tak mi prosim napiste,
jestli jste neco zaznamenali ne podle studie. Kdyz by jste si nahodou
vzpomeli co, a jake zhruba pocity tam maji byt, tak by to bylo super.

Jeste bych taky ocenil vedet, z jakych vsech duvodu se muze stat, ze
narazite na chybu a mate pozitivni pocity. Mohlo by byt zajimave uvest v
te studii seznam techto duvodu (aspon nekoho jako sociology by to mohlo
zajimat :)).

S pozdravem,
Tomas Martinec