[OSy] Zpětná vazba k OSům

Martin Decky decky at d3s.mff.cuni.cz
Thu May 21 23:29:24 CEST 2015

Vážený pane Pokorný,

> Pokud bychom na začátku věděli, že to, co se po nás chce, je fotit si
> tabule, na kterých si malujeme, jak to má vypadat, a pak k tomu napsat
> pár vět a odevzdat to jako část dokumentace, pak bychom asi měli z
> dokumentování lepší pocit.

Když se podíváte na úvodní prezentaci [1], slajd číslo 31, tak uvidíte,
že tam ta informace je. Také si celkem jasně vzpomínám, že jsem této
problematice na úvodním cvičení několik minut věnoval a říkal jsem o
požadavcích na dokumentaci zhruba totéž, co jsem minule shrnul v tomto
emailovém vlákně.

[1]
http://d3s.mff.cuni.cz/teaching/operating_systems/download/20141006-nswi004-agenda.pdf

> Ale když se celé zadání tváří jako enterprise
> projekt, tak nás to ani nenapadlo, protože to nemělo korporátní formu.

Dal bych ruku do ohně za to, že slovní spojení "enterprise projekt",
"korporátní forma" nebo něco v podobném duchu skutečně nikdy v
souvislosti s předmětem OSy nezaznělo (osobně jsem dost často používal
slovní spojení "reálný svět", ale to jistě není synonymum předchozích dvou).

Každopádně agilní metodiky vývoje softwaru nejsou v dnešní době cizí ani
pro "enterprise projekty" a metoda lean documentation není obecně v
rozporu s "korporátní formou".

> Buďme tedy se 4.5 body praktickým protipříkladem.

Nechci teď být nějak sarkastický, ale Vaše bodové hodnocení zkrátka
odpovídá kvalitě Vaší dokumentace ve srovnání s jinými skupinami (ne jen
z letošního roku, ale z mnoha předchozích let).

> Množství komentářů sice není kritériem, ale chybějící komentáře jsou
> strhávány body...

Trochu teď nerozumím, kde by měl být rozpor. Nemáme hodnotící kritérium,
že zdrojáky semestrálek musí obsahovat nejméně N řádků komentářů na 1000
řádků kódu.

Ale pochopitelně hodnotíme to, když chybí komentář na konkrétním místě,
kde by z logiky věcí být měl (kód, který není samovysvětlující apod.).
Také hodnotíme systematičnost použití komentářů, speciálně v případě
dokumentačních komentářů.

> Ano, bonusový minus čtvrtbod za pokus o implementaci forku a execu.

Když už jste to zde nakousnul, tak použiji pasáže své odpovědi, kterou
jsem Vám psal v privátní korespondenci, aby i ostatní účastnici toho
mailing listu chápali kontext.

   Pokud by Vase implementace fork a exec byla skutecne na ramec zadani,
   tedy pokud byste implementovali user space funkci process_create()
   pomoci jednofazoveho mechanismu vytvareni novych procesu a krome toho
   byste meli fork a exec jako alternativni mechanismus, tak bych s Vami
   asi souhlasil.

   Nicmene Vase pouziti fork a exec zkratka nepovazuji za idealni
   implementaci procesoveho API ze zadani. Dokonce ve Vasi semestralce
   nevidim ani zadny use case, ktery by demonstroval vhodne pouziti
   patternu fork a exec (napr. roury).

   Dostali jste bonusove body za implementaci mechanismu copy-on-write,
   ktery s fork a exec neprimo souvisi.

Abych svou reakci ještě trochu zobecnil: Ne vše, co je formálně vzato
"nad rámec zadání", si nutně a automaticky zaslouží bonusové body. Mnohé
skupiny si ve své semestrálce doslova vyhrají s použitím různých ASCII
artů a přestože rozhodně proti tomuto estetickému vkladu nic nemáme, ani
za to bonusové body neudělujeme.

> Navrhuji, aby skupiny, pokud budou chtít, dostaly k dispozici nějaký HW
> typu routerboard, aby to bylo inzerováno a aby to bylo podporováno.

OK. Jak už jsem psal, možnosti jistě jsou, explicitně to inzerovat
určitě můžeme a přidat do Kalista základní podporu pro nějaký
standardizovaný reálný hardware by jistě nebyl zásadní problém.

Jak už jsem také psal, ještě nemáme úplně finalizovanou a detailní
představu, jak bude předmět OSy vypadat od nového akademického roku,
takže se zamyslíme i nad tím, jak vhodně do předmětu zakomponovat i tyto
aspekty (byť je možné, že Kalisto v současné podobě se zkrátka odebere
do softwarového důchodu). Díky za podnět.

> A kde je to napsané v dokumentaci msimu?

http://d3s.mff.cuni.cz/~holub/sw/msim/reference.html#ddisk

generic size
     Allocate a block device of the given size from host memory.

fmap name
     Map the block device to a file specified.

load fname
     Load the contents of the block device from a file specified.

Nicméně, jak už jsem psal minule, na uživatelské přívětivosti MSIMu lze
jistě dál pracovat a jeho vývojová verze vypadá a chová se i v tomto
ohledu opět o něco lépe, než ta stabilní (která se již mnoho let příliš
neměnila).

> A ještě si rýpnu, když už se po nás chce dodržovat deadliny, byli bychom
> rádi, kdyby konec dubna nebyl v druhé polovině května.

Rýpnutí přijímám, za opozděné hodnocení jsem se Vám už omluvil v
privátní korespondenci.

Pokud k tomu mohu ještě dodat vysvětlení nad rámec té omluvy, tak jsem
nikdy žádný deadline neslíbil, ale říkal jsem, že se v rámci možností
pokusím. Relace student:vyučující má bohužel i na Matfyzu trochu jinou
aritu než 1:1, což občas neumožňuje vyřešit vše v ideálním a nejkratším
možném čase z pohledu každého jednotlivého studenta.

Ostatně je to vlastně problematika plánování, kterou z OSů znáte :-)

S pozdravem

Martin Děcký