[OSy] novorocni amnestie?

Martin Cetkovský martin at alikuvkoutek.cz
Mon Jan 7 15:14:13 CET 2008

Dobry den,

semestralka OSu je opravdu "semestralka", nebot jeji zaber odpovida dle meho orientacniho odhadu tak polovicnimu pracovnimu uvazku kazdeho clena tymu, pricemz v poslednim tydnu pred kazdym deadlinem se jedna i o plny uvazek ci vice (o "deadline vikendu" radeji ani nemluve). V dusledku tym nema cas na jakykoli jiny predmet, natoz na rodinu, konicky. Nedejboze, aby nekomu do tohoto semestru padla First Certificate nebo cokoli jineho, co nesouvisi s OSy. Na zaklade casu, kterym tim (zrejme i dalsi tymy) travi bych si dovolil odhadnout, ze casova narocnost predmetu je cca 20-25 kreditu.

K nejvetsim "zdrzovakum" pri programovani zapoctaku bych asi zaradil:
* problemy zavisle na preplanovani
	- cili i na mnozstvi debugovacich vypisu
* pokropeni pameti, ktere se projevi az v cca 150 000 instrukci
* nerealisticke chovani msim v nekterych pripadech
	- nepadajici cteni/zapis na "neexistujici" pamet
	- tiche alokovani souboru do nedostatecne velke oblasti pameti
* kolega se celkem dlouho rozciloval s tim, kam a jak predavat data v syscallu a s prepinanim kontextu user-kernel modu
	- s tim souvisi problemy s prepinanim kontextu

Z debugovacich featurek bychom hojne vyuzili zejmena
* vypsani cele/casti pamet byte po bytu s moznosti rozumneho skrolovani, skok na konkretni adresu, pocet bytu mezi dvema misty, zjisteni adresy daneho mista, prevod hexa<->uint
* breakpoint na zapis/cteni konkretni adresy (fyzicke, virtualni)
* moznost si na zadost nechat vypsat call stack (vcetne preklenuti pres interrupt/exception), nejlepe i s konkretnimi hodnotami parametru
Existuje sice gdb, ktere udajne ma s msim spolupracovat, nicmene pravdepodobne existuje jen velmi malo lidi, kterym se to podarilo zprovoznit.

Delat jako zapocet kernel mi pripada zajimave, a to uz i z toho duvodu, ze malokdy se cloveku podari sehnat dostatecny pocet blaznu, kteri by do toho (dobrovolne) sli s nim. Umozni to trochu odcernit cernou skrinku, ktera zustava valne vetsine IT lidem magicky cerna a dokonce neodvazi se o ni ani premyslet.

Byl jsem na univerzite v Bolzanu. Meli tam predmet "Advanced Operating Environment", ktery - nenasledujic svuj nazem - by vicemene "uvod do uvodu". Napriklad u planovani tam nebyl zminen ani nazev zadneho konkretniho planovaciho algoritmu. Jako zapocet byl "preklad kernelu Linuxu za asistence vyucujiciho" a zmena jedne triviality v jistem zobrazovacim driveru ("trivialita" ~ pri reseni clovek vubec nezavadil o otazky fungovani driveru, jednalo se pouze o prirazeni jinych hodnot do promennych r(ed), g(reen), b(lue)).

Myslenku naprogramovat kernel povazuji za velmi zajimavou, nicmene casova narocnost predmetu je znacne vetsi nez "prijemna".

S pratelskym pozdravem

Martin Cetkovsky