[OSy] novorocni amnestie?

Petr Lasak petr.lasak at gmail.com
Mon Jan 7 15:31:10 CET 2008


Dobry tentokrat jiz den.

Na prednasce nam bylo receno, abychom svoje pocity a namitky trosku
zesumarizovali do teto konference, abychom tak pomohli doladit a trosku
posunout kupredu ( byt je to pro budouci generace, ale my mame to peklo
temer u konce - nekteri zdarne, jini bohuzel nezdarne a tedy semestr si
zapokujeme - osobne mi jich bude lito...delat cely semestr...a pak jednim
zadanim ztratit cely pulrok prace? trosku drsne...).

O tom, ze tento predmet byl ( je ) velmi uzitecny se nebudeme bavit. Ze si
konecne osahame to, co jindy zname jenom teoreticky... a se slovy: "
jo....to bych nejak dal dohromady urcite! " to poslali k ledu ...no ne tak
lehce se to dava dohromady. Je potreba znat spousu souvislosti, o kterych
clovek predtim nema ani tuseni. Ale je toho trosku ... no moc:)

Shodli jsme se na nekolika vecech, ktere nam velmi znesnadnili vypracovani.

1) temer nulova, nezdokumentovana moznost ladeni - ladici tisky snad
vyuzival kazdy...ale .. treba pri prvnim zadani to znamenalo treba to, ze
nam to zacalo behat ( ano..byla chyba dokonce, ze kus kodu,se "nejak"
optimalizoval a nesel...pokud se za ten kus kodu pripsal panic("sem se to
nesmi dostat") optimalizace se vypla...a juchu...bezelo ).

Zde by alespon nejaka mala podpora z MSIMu mohla byt...protoze GDB vetsinou
( kdyz uz prijme ELF ) odmitne MIPS. Lepe snad uz v snad nejde..je to
kernel..nemame jako treba v jave, C++, atd...ale nejaka mala by byt mohla.

2) na zacatku temer neznalost do ceho lezeme. Ono francouzi na to maji
takove krasne nepublikovatelne prislovi, cesky recene...plavat , aniz to
umime. Ze zacatku jsme sice meli mit jiz nejake povedomi o tom jak to
funguje ( ZOS + principy pocitacu ), ale vetsina byla, jako jsme jiz zminil
stylem, ze nejak chapu princip a snad bych to udelal.

Mno...po tomto semestru uz to vim, a toto je cil predemtu, ktery to
splnilo.  nebylo by od veci treba posunout az po prednaskach tuto
semestralku a dat ji jako korekvizitu. Aspon bychom meli vetsi povedomi i
pred implementaci prvniho zadani ( osobne si myslim, ze kdyz to nekdo
naplacal blbe v prvni casti, pote s odrenyma usima dal dvojku, protoze se to
nejak dalo nabustlit, tak trojka je pro nej horor - blby navrh a uz se to
veze - a zvysuje se pracnost). A pri zachovani deadlinu ( trosku
prodlouzenych , ale presto nekolik - mozna vice nez 3 ) dilci kontroly
abychom to nedelali klasicky na psoledni chvili...

3) team - toto je prvni velky a hned narocny projekt na team. Rezije
domlouvani v teamu je velka, a pokud se na zacatku z nejake duvodu nezvoli
nejaky "leader" ( u nas to nastesti bylo , a duvod byl velmi velky zajem o
kernely ), ktery bude mit na starost udrzovani struktury celeho projektu,
tak se lehce muze stat, ze problemy ( a velke ) vzniknou tim, ze proste
kazdy to dela po svem ( ne spatne...to ne..ale proste po svem..kazdy ma svuj
zpusob programovani a pojmenovani atd....tech veci je dost ).

Zde je i velmi problem se dohodnout na tom, jakym stylem se co bude psat ( i
takove veci, jako davat oteviraci zavorku za hlavicku nebo na dalsi radek.
Obalovat kdyz za ifem je jenom jeden prikaz...a davat na vice radku, na
jeden , pod to....). Ale to je jenom spicka toho, co clovek musel resit.
Osobne jsem velmi velmi rad, ze teamovi kolegove bydli na stejne koleji a
jeden dokonce o dvoje dvere dale. Ze jsem u nej 15x za den ( nekdy na par
minut..nekdy na nekolik hodin ), mi pri predstave, ze bychom bydleli treba
jen jizak , troja , vetrnik...nahani husi kuzi...

Myslim si, ze napr absolvovat predmet , kde by nas naucili aj team work je
nez nutna ( velmi silne bych uvazoval o vytvoreni takove projektu ( vhodneho
- softwarove inzenyrstvi sice rika, jak nejake projekty vypadaji a co vse u
nich je..ale team work ma zminky minimalne ) a tento predmet bych jako
prerekvizitu tomuto. Proste tohle je takovy double predmet...

4) Deleni zadani - velmi dobry hint. Ono bylo receno, ze vetsina tech teamu
je one-man show. nekdy to ani jinak neslo. Prvni zdani se dalo celkem pekne
( intuitivine rozdelit ) a slo tedy rozdelit nejak rovnomerne praci. A mohli
jsme pracovat.

U dalsich uz to bylo horsi. Druhe se velmi nedalo..ale po trosicku zkoumani
se vytizil jeden clovek trosku vice, a dalo se to.. ( napr frame alloc +
zbytek vs. mallocator vs. vmallocator ). Ale to treti? V podstate tam vse se
vsim souvisi. A to se neda rozdelit. Takze to nakonec ve vetsine teamu
dopadlo tak, ze jeden clovek dela treti zadani, jeden clovek vetsinu
rozsireneho ( za tyden...skoro se nda stihnout - jelikoz se hledaji bugy v
predchozim nerozsireni ) a jeden clovek dela cast rozsireni a zlepsuje velmi
hloupe, ale funkci veci.

5) A posledni vec..casova narocnost. Minule roky ( nekolik nezavislych
kolegu , starsich si ztezovalo , ze ten termin pro vypracovani je velmi
velmi natesno...ale se slovy "jeste ze to bylo jenom 3 tydny - to se
dalo...sice nedelas nic jnineho...ale je to chvilka " mne castovali po celou
dobu programovani ) to bylo tak, ze lide opravdu kodovali ty 3 tydny a pak
meli hotovo. Sice to bylo rozsirene ( ale velmi podobne nasim rozsirenim ),
ale jenom jedno... nyni jste nam ubrali 2x tu 1/3 zadani... ale zaklad se
ztrojnasobil...pri trosce poctu to vychazi, ze to je dvakrat - trikrat tak
dlouho...a tedy ( jak padlo po prednasce nekolikrat - v rozumne mire naplne
na dva semestry ).

Nemyslim si, ze prebirat po nekom kod je dobre...to opravdu ne.. Takto je to
opravdu "lepsi" ovsem casovane daleko slozitejsi. Meli bychom mit navrhy jak
to zlepsit ( co vyhodit ). Ono se opravdu ( krom par malickosti jako treba
Timer, pokud udelate nejaky kernelovsky callbackTimer, tak se stane
zbytecnosti ) neda vyhodit.

A co rici zaverem. No snad to trosku pomuze....po vyspani se myslenky
utridily a s hintem o cem je treba psat...se na to podarilo. A ze jsme lini?
a venujeme tomu malo? ina ano...obcas ( za 3-4 dny ) jsme si vysli ven...na
obed..veceri..trosku odsednout od pocitacu ...nekteri z nas dokonce slavily
aj dny jako je 24.12 a 31.12 a udelali si prazdniny ( nekoukli na kernel ).
Vetsina ostatnich se o tom bavi u obeda, kudy chodi...a sedi po labech a
kodi...a porad. A nejake akce s prateli, partnery a rodinou? velmi omezene
... ( a to je nam vytykano, ze bychom, se v tomto smeru meli zlepsit...ze
porad sedime jenom za pocitacem....)

Doufam, ze tento mail treba neco zmeni, treba prinese pohled na to, co se
deje mezi nama a nebo odhali, ze jsme poctivy mezek, co dela ukoly, misto
abych chodil s kamarady na oslavy a do kina s devcaty.

Muj mail, je ciste muj osobni nazor a me zkusenosti, jmena nebudu
zverejnovat, a nebudu tu globalizovat a rikat ze to je tak ve vsech teamech.
Nekteri se k tomu treba pridaji, nekteri to budou zatloukat...a mozna ze
jsou i takovi, co to udelali ze jim to slo ( na tyhle bych chtel apelovat
nejvice..pokud jste to stihali...nejake HOW TO DO OSY by nebylo od veci -
kdyz ne pro nas, pro priste).

S pozdravem Petr Lasak

P.S.: Jenom takove postrehy. Bylo receno ze kernel mival od 3-6tis radku
kodu . Kolik procent teamu ma po tretim ( hotovem - po deadlinu pristi
nedeli ) zadani vice jako 8, 10 dokonce 12 tis? ( soukrome odhady jsou 8000
- 95%, 10000 - 80% 12000 - 50% vice jako 15tis temer nikdo )
P.S.S.: Jeste jedna vec....zajimalo by mne kolik teamu ma i zpozdeni? (
kolik teamu na zadne..kolik na 1, 2, 3 ) a kolik z nich to vzdalo (
neudelalo ) pri prvnich dvou zadanich...takove cisla by nebylo az takovy
problem napsat...
-------------- next part --------------
An HTML attachment was scrubbed...
URL: <http://d3s.mff.cuni.cz/pipermail/nswi004/attachments/20080107/2a5b5352/attachment.html>


More information about the NSWI004 mailing list